Filmy o graffiti
GYMPL
Nejprofláklejší český film o graffiti s J. Mádlem v jedné z hlavních rolí, po jehož natočení se roztrhl pytel s "writery" - malými smrady, kteří začali tvořit trapný toyoviny RHS, CHEAP nebo COOL-M... Film je trochu drama, trochu komedie, každopádně dobře zachycuje to, že writeři jsou různí: jedna z hlavních postav je kluk z rozvrácené chudé rodiny, druhá hlavní postava je namachrovanej rozmazlenej frajírek a syn milionáře, ale graffiti a nechuť ke škole je to, co oba spojuje. Film taky ukazuje, jaké jsou začátky na graffiti scéně. Vše se odehrává na pozadí hip hopové kultury (soundtrack Supercrooo, Indy & Wich,...), se kterou je graffiti provázané (avšak není to žádné pravidlo že writer = hoper). Co musím filmu vytknout jsou otřesné herecké výkony u některých postav.
WHOLE TRAIN
Whole Train je film o crew už zkušených writerů (mezi nimiž je však jeden nováček), jejichž cílem je udělat ten nejlepší wholetrain v berlínském metru - lepší než crew, se kterou vedou válku (battle). Pro mě společně s níže zmíněným Quality Of Life nejlepší film o graffiti. Jako u všech ostatních graffiti filmů má každá postava svůj životní příběh, tady ale narozdíl třeba od Gymplu není charakter postav tak pubertální, herecké výkony jsou daleko lepší a taky oceňuju, že se film soustřeďuje opravdu na graffiti jako takové a nepodtrhuje tolik jeho propojení s hip hopem, ačkoliv graffiti scéna zaznamenala svůj největší rozkvět právě díky němu. Film Whole Train taky pravdivě předkládá, že ať je rivalita mezi writery či crew sebevětší, respekt k lidskému životu je vždy přednější.
QUALITY OF LIFE
Film, jehož název byl do češtiny trapně přeloženej jako "Sprejeři" je v této oblasti vůbec můj nejoblíbenější. V hodně věcech se podobá Whole Train; co se mi na něm strašně líbí je to, jak naprosto upřímně a neskrytě říká, jaký je vlastně význam graffiti: že je to sebevyjádření, které nejenom umožňuje vydobýt si své místo v prostoru města, ale hlavně vzniká za hranicí systémem daných mantinelů, že vzniká paralelně vedle reklam pokrývajících metry a metry čtvereční veřejného prostoru, reklam co říkají lidem, co mají kupovat a jak být šťastní a že by graffiti svou úplnou legalizací pro drtivou většinu writerů ztratilo význam.
VEJŠKA
Vejška je, jak už název napovídá, pokračování Gymplu, ale o dost míň povedené... Gympl je trochu víc komedie, Vejška je trochu víc drama - to by nevadilo (možná je to spíš plus), ale graffiti je tam míň než v Gymplu a film ukazuje spíš tu druhou stránku street artu obecně, kdy se dělá pro komerční účely a ne jakožto nelegální vyjádření sebe sama. Z uvedených filmů o graffiti je tudíž asi nejslabší...
EXIT THROUGH THE GIFT SHOP
Toto je dokument o street artu, který natočil Banksy ve spolupráci s Mr. Brainwashem. Zahrnuje pěkné záběry přímo "z akce" a rozhovory či příběhy o takových postavách street art scény, jako je Obey nebo Space Invader. Film vypráví pravdivý příběh o tom, jak se někdo, kdo se street artem začal v undergroundu, dostal se svými výtvory až do galerií a z původního true pouličního umění udělal komerční galerijní umění strojené jako pouliční a vydělal na něm hromadu peněz.