můj názor na horrorcore
Horrorcore je dalo by se říct hardcorová verze hip hopu. Beaty nezřídka přebírají něco z metalu a texty se zaměřujou na zlo a všemožný hnusný, zvrácený a nechutný věci včetně násilí (proto název horrorcore). Příklady českých rapperů: Sodoma Gomora (Řezník, DeSade), Haades, Masový Wrazi, Hrobka & Pitva,...
Svůj názor na hip-hopovou kulturu obecně už jsem tu psala. Rozhodně se k ní nehlásím a mám k tomu svoje důvody, ale občas si něco z hip hopu poslechnu. Co se horrorcoru týče, oceňuju na něm, že je nekomerční (to se o jisté části klasického hip hopu říct nedá).
Najdou se i nějaký vály, který se mi líbí (třeba "Home office" od Haadese, i když zrovna tohle si myslím není typickej horrorcore... Ale za track "Nikomu nic" by zasloužil rozkopat držku jestli to myslí vážně - takovejm jako je on bych přála, aby někdy byli moooc v píči a všichni se na ně vysrali... Navíc si hošan docela sere do huby: v rozhovoru vykládá, jak je většina lidí kreténi ale sám přitom v tomhle tracku prezentuje postoj většiny...). Něco už je na mě ale moc. Je fakt, že horrorcore je hudba, která se musí brát s nadsázkou: na světě se dějou i hrozný věci, tak proč o tom nenapsat song; navíc, to že o tom někdo rapuje ještě nemusí znamenat, že to taky dělá. Naopak si myslím, že je lepší, když o tom někdo napíše vál, než aby to provozoval ve skutečným životě. V nitru každýho člověka se někdy najdou nenávistný nebo násilný sklony, záleží jenom na tom, jak to kdo umí potlačit nebo ventilovat. Já třeba miluju horrorový filmy a ráda pařím brutální střílečky ala Postal nebo Soldier of fortune :-). ALE. Některý věci bych nevypustila z huby ani s nadsázkou, natož pak abych je hltala jako horrorcoroví fans (mezi nimiž jsou mimochodem i děcka, kterým to přijde hrozně drsný a berou to naneštěstí vážně)... Proto pro mě např. Řezník je a vždycky bude nácek (viz jeho track "Konečný řešení") a může mně vykládat kdo chce co chce o tom, že to tak nemyslel a že to je nadsázka a kdesi cosi - sama sebe bych takhle prezentovala maximálně formou parodie, člověk, kterej je proti takovým věcem by to nikdy neudělal takhle navážno...
Já mám třeba strašně ráda hardcore techno: to si taky půjčuje různý zvuky z násilných scén z horrorů, kdy se při bouchání agresivních beatů o 200 BPM za zvuku motorové pily ozývá hlas "Kill 'ya all!", ale u takovéhle hudby si to může každej přebrat jak chce a proti komu chce a vyjadřuje to spíš určitou náladu, kdežto horrorcore v tomhle bývá dost konkrétní až z toho získávám pocit, že se něco takovýho může líbit jenom totálnímu psychopatovi, kterej se v tom vyžívá. Na druhou stranu se mi líbí třeba na Řezníkovi, že "nechce zabíjet jen tak" (track "Touha vraždit") - to se dá brát klidně i bez nadsázky, vždyť po světě chodí hromada zmrdů, kteří si zaslouží trpět a pomalu v bolestech chcípnout :-).
Nebo když to srovnám třeba s horror punkem nebo psychobilly: texty o zombie apokalypse, o masakru motorovou pilou, o znásilnění panny Satanem,... Tady je ovšem ta nadsázka zase jasně viditelná: jde jenom o určitej protiproud, kdy radši budou zpívat o tomhle než o lásce, o které je 90% popových bullshitů vyhrávajících v rádiích (mnohdy jsou ty texty navíc psaný jako alegorie na některý společenský problémy, např. u songu "Lycanthropy" od GBH). U horrorcoru si naproti tomu nejsem jistá, do jaký míry to je nebo není nadsázka, a to mě zneklidňuje, mate, znervózňujě; nevím co si mám o těch rapperech myslet...
Abych to uzavřela: každej je někdy zvrácenej. Ale... Hudba u který náckové a psychopati honí čuráky? Ne, díky... Pak se nějakej Řezník nemůže divit, že se na něj budou lidi dívat jak na náckovskou piču... Horrorcore obecně se mi líbí svou nekomerčností a nekonvenčností, ale fakt to nemusím poslouchat. Jsem totiž jeden z těch lidí, kteří mají rádi černej humor, ale vocaď pocaď :-) Páč některý věci mi přijdou natolik závažný, že se jim prostě nesměju, ať jsou podaný jakkoliv. A u "horror hudby" to mám stejně.